fbpx Skip to main content
search
0
Cultuur & MaatschappijOndernemen & BusinessPodcast

#95 Ynzo van Zanten – Choco Evangelist bij Tony’s Chocolonely

By 15 april 2018april 5th, 2022No Comments

Ynzo van Zanten – Choco Evangelist bij Tony’s Chocolonely

Wereldwijd 100% slaafvrije chocola: de missie van chocolademerk Tony’s Chocolonely. Ynzo van Zanten is Choco Evangelist bij het bedrijf. Hij vertelt het verhaal van Tony’s en van de chocoladeindustrie over de hele wereld. Daarmee maakt het merk een bijzondere impact. 

Naam:
Ynzo van Zanten

Geboren:

Bekend van:
zijn rol bij Innocent Drinks en Tony’s Chocolonely, zijn (TED-)talks over duurzaamheid, strategie en communicatie

In deze podcast praten we met Ynzo over de missie van Tony’s. Hoe is het merk begonnen en wat willen ze bereiken? Wat is eigenlijk de donkere kant van chocola? Ynzo vertelt over de aanpak van Tony’s Chocolonely als het op het najagen van hun missie aankomt. Hij legt uit hoe de cacao-industrie werkt en welke concrete stappen Tony’s neemt in Ghana en Ivoorkust. 

Daarnaast komt de marketing van het merk aan bod. Want eerlijk is eerlijk, je bent een behoorlijke eindbaas als je met je bedrijf binnen tien jaar marktleider wordt in Nederland. Hoe doe je dat, als je geen gebruik maakt van betaalde media? 

Natuurlijk is de wereldwijde chocolade-industrie slaafvrij maken keihard werken. Ynzo vertelt over de bedrijfscultuur binnen Tony’s, want naast hard werken moet het ook vooral léuk zijn om hier mee bezig te zijn. We hebben het over een BMI-bonus, confetti en inspiratieontbijtjes. Maar ook over efficiënt werken, productiviteit en communicatie.

Kortom: een bijzonder waardevol gesprek met de verhalenverteller van een bijzonder bedrijf. Oja, pak je reep karamel-zeezout er maar vast bij, want dit ga je niet kunnen luisteren zonder te watertanden…

Luister

Beluister deze aflevering via iTunes.     Get_it_on_iTunes_Badge_US_1114

We spraken over deze onderwerpen:

  • De chocolademarkt in Nederland
  • De donkere kant van de cacao-industrie en wat Tony’s daaraan doet
  • De problemen waar cacao-boeren in Ghana en Ivoorkust tegenaan lopen
  • De favoriete chocoladesmaken van Ynzo, Michel en Wiggert
  • De ontwikkeling van nieuwe repen en smaken
  • De bedrijfscultuur van Tony’s Chocolonely
  • De start van Tony’s Chocolonely en haar missie
  • Hoe je hard werken leuk houdt
  • Dankbaarheid, productiviteit en effectiviteit

Timeline:

1:10 – Aankondiging grote Eindbazen show 27 mei 2018.
4:19 – Aankondiging lezing Wiggert bij De Bewustzijnsschool 25 april 2018.
5:20 -Aankondiging Lifecrafting seminar met Michel 18 april 2018.
5:55 – Sponsor Nootrofit.
06:25 – Aankondiging gast Ynzo van Zanten.
08:50 – Wiggert kan gebeld worden voor bevalling.
09: 10 – Cursus hoe je als man je vrouw kunt steunen tijdens een bevalling.
09:30 – Associaties met chocola.
11:00 – Introductie en voorstellen Ynzo van Santen choco Evangelist bij Tony Chocolonely.
12:34 – Verschil maken in de industrie
13:55 – De manier waarop Tony Chocolonely communiceert met haar klanten.
14:45 – Disconnect tussen klant en producent
15:30 – Geschiedenis van Tony Chocolonely
17:20 – Niche markten.
18:03 – USP van Tony Chocolonley; aanpak van misstanden in de cacao industrie.
20:45 – Samenwerken met concurrentie.
21:48 – Het zeilschipparadox.
22:50 – Onwetendheid over verborgen slavernij.
25:21 – Onder ogen komen van problemen van cacaoboeren.
27:00 – Spiraal doorbreken armoedegrens.
29:30 – realiteit van kinderen op plantages.
31:25 – lange termijn commitment.
32:07 – Farm Gate Price.
33:00 – Hoe helpen we?
39:30 – Herkomst van cacao.
41:57 – Implementatie van landbouwkennis; tips & tricks.
48:45 – Het beste verhaal voor bij de koffieautomaat ooit.
52:30 – De verschillende smaken Tony.
53:30 – het verhaal achter de wikkels en ongelijke verdeling van de repen.
59:40 – Hoe nieuwe smaken ontstaan.
01:02:25 – Smaaksensaties en voedselstructuren.
01:06:21 – Edible cannabis.
01:08:20 – Hoe een echte banaan smaakt.
01:09:55 – Het productieproces van Tony.
01:11:55 – Tony Chocoloney als organisatie: wederzijdse aantrekkelijkheid.
01:13:11 – Uitgeruste blije professionals.
01:15:00 – Kernwaarden en fun along the way.
01:17:06 – Organisatiecultuur.
01:20:00 – werknemers tegen zichzelf in bescherming nemen.
01:20:20 – Hoe Tony’s gestart is.
01:25:00 – Hoe we Impact willen maken.
01:28:55 – Ynzo vertelt over persoonlijke effectiviteit: bullet journals, focus, loggen van activiteiten.
01:30:40 – The big tree; 5 jarenplan OGSM strategie op 1 a4tje.
01:32:28 – Vormgeven van werkgeluk.
01:33:09 – Modetermen binnen je eigen organisatie.
01:36:10 – Je doelen en missie en geluksmomenten visualiseren.
01:38:02 – Het loggen van je energie over de dag en over de week.
01:40:20 – Navigeren op je kikkers; prioriteren van je werkzaamheden
01:41:50 – Dankbaarheid
01:44:20 – Mediteren met behulp van geleide meditaties
01:45:05 – In je lichaam komen
01:46:28 – De anekdote van Marijntje en de tosti
01:47:40 – Deep focus
01:50:50 – Adaptatie vindt plaats in de rust
01:52:25 – Good and bad Actors
01:53:45 – Always on and always off
01:57:03 – Deep work
02:00:00 – De valkuilen van je mailbox
02:02:20 – Tony Chocolonely concentration bar
02:03:26 – De grote Eindbazen show
02:04:40 – Afkondiging

Show notes: